Tuesday, January 25, 2011

kahwin. perlu jemput ex(s) atau tak?


situasi : 

si bakal isteri (A) telah berkawan dengan si bakal suami (B) selama 7 tahun. mereka bakal berkahwin bulan November ini. Si A menyatakan bahawa dia mahu menjemput bekas teman lelakinya (C) ke majlis perkahwinan mereka. A dan C telah break off lebih kurang 10 tahun yang lalu dan hanya berhubung melalui facebook sahaja. Si B menyatakan sekiranya A nak juga jemput C datang ke majlis itu, B tak jadi kahwin dengan A. 


soalan : 

1. wajarkah tindakan B?
2. adakah keperluan untuk menjemput ex(s) ke wedding?
3. korang ada pengalaman? sila kongsi.


p/s : ini bukan situasi pemilik blog. ini masalah pendengar di radio. tajuk utama yang dibincangkan di Fly.fm pagi tadi. memandangkan saya pun belum kahwin, nak jugak tau. hik hik. :). thanks in advance. 











9 comments:

didi said...

haaaa...
aku pun dengar tadi

bagi aku, yang sudah ada pengalaman menjemput ex ke wedding saya, situasi ini adalah agak pelik dari situasi saya.

kalau A hanya contact ex dia melalui FB, maka xla baik sgt pun kan? to me, it goes back to how close & important ur relationship with ur ex.

mcm aku & zul, my ex, we were damn close. he was a lot closer to my family than syazwan and he's been my friend since school. so inviting him wasnt an issue.my ex siap tolong pacakkan sign kenduri aku lagi, k?

secondly, since its only on FB, is it worth even thinking about inviting him?

thirdly, B: grow up!!! u get the girl already. why the insecurity??!!

thesweetlittlecat said...

i jemput.. (tp tak bg kad, tru FB jerk!)

Just friend.. kami tau msg2 dh bahagia.. :)

But.. dia tak dtg pun!

Aidanisme said...

aida kawen tak jemput pun wlaupun sehari sebelum ade la ex msg "kawen tak jemput pun"...

ek elehh.... perlu ke? hahahaha

My Love.. said...

aku jemput je..ko tau sapa kan..wakaka..n jgk ex2 ku yang lain..

n aku inform to basiq gk jemput mamat itu..n dia xdtg pn but sms aku cakap xleh dtg smua..

but betul apa didi cakap..B tu yang masalah..grow up la..even basiq pn mcm tu.hehehe..tp ada aku kisah..malas nk layan perangai unmatured itu..

p/s : aku ingat ko dalam dilema since ko kan ramai ex..... :P

cc said...

cemburu buta kah si B?
dah nak kawen pun jeles lagikah? 10 tahun sudah...tak perlu kot nak kata sampai xjadi kawen klo jemput ex. nevertheless, xde kepentingan pun klo jemput. tu tpulang, jemput boleh tak jemput pun boleh. tak rugi apa pun

sy xde ex (if jodoh panjang dgn bf skrg) maka kawen nt xyah pening nk jemput ex ke tak..hehehehe

sky said...

(1)situasi masing2 berbeza..
(2)ada sebab mengapa B berpendirian begitu..
(3)pada si A..pandai2la nak jaga hubungan..since si B tu agak lain dari yg lain, nevertheless, dia tetap bakal suami..hormati pendiriannya..dan maklumkan juga kepada si C mengenai pendirian si B tu tadi..
(4) pada si C..walaupun dpt jemputan dari si A..kena reccee2 dulu pendirian si B..sekiranya dah jelas pendirian si B yg tak mahu kehadiran si C, makanya si C perlu bertindak mengikut suasana (tidak datang jika tidak dikehendaki, mendoakan kebahagian dan kesejahteraan dari jauh..lebih baik disusuli dengan penge'pos'an hadiah kawin..hehe..

p/s: just my 2cents.. :-)

nishashburn said...

setuju dengan semua pendapat di atas :P

Mursapap said...

Alaa.... susah sgt takyah jemput kerana:
a. Tak mati pon si A kalo si C datang.
b. Apa la kelam sgt B sampai nak cancel the wedding just because C dijemput
c. Tah-tah C dijemput, langsung tak datang pong. What is the use of quarrelling?
d. Come on man! Growup. Both needs to know what is important n what is not!

Ececee.. cakap mcm pandai
:)

swit@kon said...

semuanya wanita yang komen. thanks korang!! kalaulah yang punya masalah itu baca blog ni, harap2 boleh membantu.

as for me? i'll invite them (wow, banyak kot ex(s) ku). sama ada nak datang atau tidak, terpulang. but definitely i will feel a lil bit tak syiok if its happened vice versa. tapi yang penting, i dapat dia. kau hado??? hahaha

thanks again guys.

to my married close-frens (didi, zurai), ye. kamu berdua memang jemput. and i'm glad u guys do that. korang memang kewl. puan zuraida, saya tidak punya banyak ye. dua saja. hahahaha