Wednesday, November 3, 2010

Vanilla Bean


swit@kon terlalu sexcited bila jumpa vanilla bean!



vanilla bean
(gambar ihsan dari Google Image)

ahahahaha. serius saya adalah super hyper bila terjumpa vanilla bean di Yummies (kedai jual borong barang membuat kek) last week. saya membeli bahan2 untuk buat cheese tart. sambil beratur nak membayar hasil borongan, tetiba ternampak kelibat vanilla bean dalam botol atas para betul2 bersebelahan dengan kaunter. 

sebagai seorang baker tegar (tegar kah?? hahaha) saya adalah super sexcited. terus grab dan beli dua batang vanilla bean. memang wangi ok. bau apa? bau vanilla lah!! sebab selama ni hanya mampu melihat vanilla yang telah di 'essence' kan je. dalam bentuk air. so skang ni bila dah dapat pegang, rasa, cium dan bawa pulang ke rumah, jadi meroyan seketika. hahaha.

sedikit fakta best saya nak share ngan korang pasal vanilla bean.....

1. Vanilla berasal dari genetik orkid - itu menjelaskan keadaan yang merekot2 tu kot. hehehe.
2. Rempah ratus termahal selepas saffron
3. Pokok Vanilla ni bentuknya macam pokok duit2 iaitu memanjat.
4. Malaysia ada ladang vanillanye sendiri. Oh, saya sangat berharap saya dapat melawat ladang di Lanchang, Pahang itu!!! go to this website for our own vanilla production info - vanilla.com.my. Malaysia dan Vanilla klik  sini.


tapi sampai hari ni saya tak buat apa2 lagi dengan vanilla bean itu. sebab sayang sangat! saya ada baca tips dalam internet, kalau nak gula pasir berbau wangi, masukkan vanilla bean ni dalam balang gula. bukan setakat bau wangi, vanilla bean tu pun tahan dalam balang tersebut. 


isi vanilla bean yang dipanggil caviar...uhhhhh sedap bau nih!
(gambar ihsan dari Google Image)

aaaa. sambil menulis ni, teringat bau vanilla yang sedap tu.
malam ni nak buat scone lah!!


XoXo



p/s : tertanya-tanya pada diri sendiri kenapa masa buat degree dulu tak nak sambung dan kaji Vanilla aka Vanillin! Kalau tak, dah boleh buat masters degree dah!!!! euuggghhh *marah diri sendiri!!!* 



4 comments:

thesweetlittlecat said...

sy alu2kan kedatangan anda di lanchang.. :)

"Pertanian Adalah Perniagaan"

hehehehe

suhana azlin said...

fuyooo...kat yummies dah ada vanilla bean eh?

hehe mahal weh benda ni kt markandspencer 2 pods tu 2pounds++ weh...gilak =P

swit@kon said...

thesweetlittlecat,

if ada trip bitau aku. nak ikooooot!!!

swit@kon said...

suhana azlin,

aku jadi over excited kot.
didi kata dah lama ada. hahaha

uiksss. 2pods for 2pounds? mak ai.. boli essence yo la kot