Friday, January 8, 2010

saya menjadi lembab

i can't function well.
why? dah dua hari. hari Rabu yang lalu. jam 6 petang. external HD saya crash.
betul2 crash yang bila dicucuk ke pc, keluar malaun 'unrecognized USB Device - you device are malfunction bla bla bla'.
saya rasa nak nanges, tapi air mata tak keluar kerana benda tu je la kan. bukan someone i love die ke ape. tapi seriously bila semalam di hantar ke Seksyen ICT pun diorang takleh recover, saya jadi blank.
saya call company yang buat tu, bercakap dengan engineer dia dan saya nak pegi ke company tu hari ni. still on warranty, dia janji nak ganti tapi saya nak files dalam tu. tak kisah la dia nak ganti yang 500GB sekali pun. tapi saya nak files tu jugak. semua gambar2 saya untuk tahun 2009 ada dalam tu. wedding my friends, activities 2009, Bandung Trip, Singapore Trip, DPA dan lain2.

*saya nak nanges*

doakan saya. tolong saya carikkan sesape yang bleh recover hard disk.

:(


*UPDATE*


- saya dah ke company pembuat mini station saya yang chumel tu (jauh nun di Kota Damansara). dengan muka hampa Mr. Lim kata HD saya rosak dan diorang akan ganti yang baru. tapi if nak all the data, kena hantar ke Data Recovery Centre. minimun bayaran untuk recovery adalah RM400. huhu diulang, MINIMUM ye. saya memang nekad nak recover all the data. tak dapat lagu2 dalam folder tu, dapat gambar-gambar jadilah. itu lebih penting. plannya nak buat kutipan "Data Recovery Mini Station Ahkon". huhuhu. wish me luck - untuk dapat harga serendah yang boleh. kalau ada member2 yang ada kengkawan yang boleh kautim harga atau tau Recovery Centre yang ok dan berpatutan, minta beritahu saya kat comment atau email saya yantie2g[at]gmail[dot]com. thanks!!!



17 comments:

thesweetlittlecat said...

beb, sedey nyer!!! all d 'memories' dlm tu lenyap jek mcm tu.. no way, aku rasa leh recover balik tu.. try hard beb.. sayang kalo hlg..

Lady said...

nak aku tolong cuba?bukan aku la tapi, but a fren of mine

Eny Yusof said...

aku pun dah penah kena. Abis semua gampar masa DPA hilang termasuklah masa makan malam semua tu. Sedih beb....

swit@kon said...

thesweetlittlecat,

sedih tapi aku memang nekad nak recover ni. huhu nasib kan. tuhan tu nak uji.

swit@kon said...

Lady,

babe. email aku. nak nombor dan nak tanya banyak benda.

swit@kon said...

Eny Yusof,

ko tak cuba recover ke? aku dah tahap berkabung ni. :'(

misserra said...

feel so sorry for you... gambar dpa maybe boleh dpt balik from batchmates kot...cuma gambar2 personal trips tu ...kalu x dpt retrieve...in loving memory la...

jgn sedih sgt ok? cheer up...

suhana azlin said...

oh my! laling ku...kesiannye, its ok jgn putus asa teruskan usaha mencuba recover (wah! boleh rhymes pulak)

chaiyok2! pasni jgn lupa burn sume gamba dlm dvd okeh!

didi said...

erm, kau tak tanya kalau ada choice lain?

its still under warranty so any repairing dalam tempoh warranty is free kan? meaning the recovery is free lah.

kalau diorang sanggup replace baru sebab masih dalam tempoh warranty, why dont u ask instead of giving a new one, just provide the recovery foc.

or have u tried that already dan aku telah memberi tips2 yang terlalu obvious?

khairabdullah said...

lu jual D5000 tu, gi hantar recover data.. huhuhuh.. oops

zaha said...

kehilangan data amat perit sekali, lebih2 lagi kalau assignment yang belum submit (menangis air mata darah pun tak guna kalau kena saman...uhuhu)...perlu menjadi polisi syarikat untuk ada 3 backup...2 kat portable HDD, satu floating kat laptop utk post processing...

swit@kon said...

misserra,

huhu. ada la skit yang dah dibackup. tapi masih sedih sebab bukan sedikit. :(

swit@kon said...

suhana azlin,

ye. saya akan cuba. gambar masa anta kau pun jadi mangsa babe!

swit@kon said...

didi,

sila google 'recovery centre'.
anda akan faham kenapa. dan seperti yang aku bitau kau. dia akan ganti yang baru. walau bagaimanapun, kalau data takde, takde gunanya!

swit@kon said...

khairabdullah,

kalau jual D5000, Chennai bleh g balik banyak kali la. huhu

*oopss* :P

swit@kon said...

zaha,

perit. seperit-peritnya!

perut sakit, kepala pening, hati sedih. :(

swit@kon said...

semua orang,

thanks. :'(