Saturday, November 21, 2009

tutorial - how to use LinkWithin



ada sorang blogger (Matul) tinggalkan pesanan kat cbox aku tanya pasal camne nak buat linkwithin kat bawah setiap entry aku tuh. maksudnya, kalau kau buat satu entry, ada beberapa link yang  akan appear kat bawah setiap entry untuk orang lain baca entry lama itu.

okeh. so kalau dah ready...jom!

1. korang pegi ke http://www.linkwithin.com. (contoh interface website LinkWithin adalah seperti di bawah)




2. sebelah kanan skrin korang akan jumpa butiran yang perlu diisi macam kat bawah ni.



3. Isikan field-field seperti mengikut turutan nombor di atas atau ikut suka korang nak isi yang mana satu dulu. tapi untuk klik 'Get Widget' mesti last sekali jugak k. untuk linkkan tiap-tiap entry baru dengan entry lama korang, sila pastikan korang isi betul2 ye. Email = emel korang la. @gmail.com ke, @yahoo ke, @hotmail ke. isi lah ikut e-mel yang korang gunakan untuk blog korang tu. cam aku, aku guna gmail untuk blog, so aku key in alamat gmail aku.

4. Seterusnya, masukkan blog link korang. Untuk Matul, ko masukkan lah address beyond-cheezy.blogspot.com tu.  then jangan lupa letakkan platform blog korang. contohnya kalau guna blogger, wordpress, typepad dan sebagainya.

5. then pilih pilihan width. kalau korang pilih 3 entries, maknanya 3 entry lain akan appear kat bawah entry terbaru korang tu. dan jangan lupa klik Get Widget.next instruction akan appear mengikut pilihan yang dah korang key in sebelum ini.


ini contoh untuk dapatkan widget untuk Blogger atau Blogspot.

The End.
senang je kan?
cuma kena make sure ada e-mel, ada blog dan ikut instruction.
lepas refresh, dijamin akan keluar link untuk entry-entry lama yang terpilih.

harap ini dapat membantu korang.
terutamanya Matul.






1 comment:

matul said...

Swit@kon aku letak kat blog aku entry ko nih bleh tak...? berguna la..